11 питань про перший український конкурс біомедичних стартапів

11 питань про перший український конкурс біомедичних стартапів

Алла Олійник відповідає на найпопулярніші питання про конкурс MBioS Challenge.

У розпалі прийом заявок на перший український конкурс біомедичних стартапів MBioS Challenge. Але часу в потенційних учасників залишається не так вже й багато – до 23 березня.

Організований «Домом інновацій» та фондом Borsch Ventures конкурс привернув неабияку увагу і здобув підтримку таких організацій, як МОЗ, Рада з розвитку інновацій при Кабінеті Міністрів України, Американська торговельна палата в Україні, Axon Partners і UkrMedCert. Радниця в. о. міністра охорони здоров’я України, координаторка Ради з розвитку інновацій та співзасновниця фонду Borsch Ventures Алла Олійник відповідає на найбільш поширені запитання про MBioS Challenge.

– Чому ви вирішили провести конкурс саме для медичних і біологічних проектів? Адже сфера інтересів і діяльності як Borsch Ventures, так і «Дому інновацій» – широке застосування технологій.

– Світовий ринок інноваційних технологічних продуктів у медицині, фармі та біології розвивається найбільш динамічно та обчислюється трильйонами доларів. У найближчі 10-15 років людство чекають найгучніші наукові прориви за всю історію існування саме в цих сферах. Українські розробки в цій галузі невідомі світу. І це притому, що українські IT-розробники, інженери, блокчейн-фахівці входять у топ-3 світу, часто лідирують. У переважній більшості найкращих лабораторій світу працюють вихідці з України. Ми хочемо змінити ситуацію і створити для цього низку інструментів. Конкурс MBioS Challenge – один з них. Він створений для того, щоб українські стартапи в галузі медицини, фарми та біології отримали не тільки доступ до глобальних ринків та інвестицій, а й знання, розуміння ринку розвитку інновацій, особливо на ранніх етапах діяльності. Це істотно допоможе командам у формуванні правильної стратегії створення компанії, позиціонування продукту, пошуку інвестицій, виходу на глобальний ринок.

– Які цілі ставлять перед собою організатори конкурсу?

– У конкурсу є дві основні мети. Перша – це привернути увагу підприємців, учених, профільних установ, широких верств населення до новітніх технологій, які використовуються в медицині та біології. Друга – конкретна допомога в розвитку і фінансування команд, які вже перебувають на етапі розробки.

– Які стартапи ви очікуєте?

– Проекти із застосуванням IT-технологій, блокчейну, телемедицини (digital health), інженерні рішення з медичного обладнання, елементів персоналізованої медицини у вигляді персональних пристроїв, що дають змогу моніторити хронічні стани, координувати взаємодію лікаря і пацієнта; використання доповненої реальності, штучного інтелекту, великих даних тощо. Це може бути продукт чи бізнес-модель з інноваційним підходом.

– Хто може стати учасником конкурсу?

– Будь-який громадянин України віком від 18 років або компанія, що реалізують ідею у сфері медицини, біології, фармацевтики та охорони здоров’я, заповнивши конкурсну форму заявки. Іншими словами, команда проекту розуміє, яку проблему в медицині, охороні здоров’я, біології, фармі вона розв’язує, кому це потрібно, і використовує для розв’язання ту чи іншу технологію.

– А що як є команда, є ідея, але немає коштів на створення прототипу (моделі, котра працює)?

– Усі відкриття у світі почалися з ідеї. Але, справді, зазвичай у конкурсах передбачено участь команд на пізніших стадіях розвитку, коли є робоча модель, навіть експериментальна. Більшість ідей гине, не знайшовши втілення. В українських реаліях, крім природних процесів, стартап із чудовою ідеєю має не так вже й багато варіантів розвитку через майже повну відсутність інструментів – інкубаторів, ангельських інвестицій (мінімальні кошти, щоб визначити, чи працює ідея), елементарних знань про те, що потрібно зробити на етапі роботи з ідеєю на шляху її розвитку до рівня моделі, прототипу тощо. Конкурс надасть необхідні досвід, знання і контакти для переможців цієї категорії. Їх буде троє.

– А якщо вже є прототип і розуміння, що потрібно мінімум $100 000 для розвитку компанії? Конкурс може допомогти?

– Для цієї категорії, а також для категорії компаній з уже налагодженою бізнес-моделлю конкурс особливо корисний, оскільки зусиллями членів журі та залучених міжнародних експертів забезпечить не тільки реальне оцінювання проекту в різних аспектах – від юридичного, фінансового, технологічного до аналізу ринку і бізнес-моделі, – а й маршрутну карту для подальших кроків на шляху пошуку посівних інвестицій. Також фіналісти отримають доступ до профільних венчурних інвесторів залежно від профілю стартапа-фіналіста і поїздку до R&D-центру світового лідера.

– Які призи отримають переможці?

– Призи залежать від категорії, у якій змагається стартап. Загалом три категорії. Ідея, прототип, робоча модель. Детально все описано за посиланням.

– Чим MBioS Challenge краще від конкурсів акселераторів зі світовим ім’ям – Y Combinator, California, наприклад?

– Це некоректне порівняння за визначенням. Ресурси будь-якого локального конкурсу і акселератора зі світовим ім’ям неспівставні. Однак практика показує, що командам важливо набувати досвіду самопрезентації, спілкування як з інвесторами, так і з експертами для кращого розуміння як власне свого продукту, так і способів його просування. У цьому сенсі конкурси є чудовим полігоном для отримання незалежної експертної оцінки, набуття знань, досвіду і можливістю масштабного діалогу відразу з усіма учасниками процесу – від менторів, R&D-центрів до інвесторів. Це можливість значно поліпшити себе безкоштовно і за короткий час.

– Яка роль партнера конкурсу – Української медичної асоціації Великобританії (UMAUK)?

– Партнер забезпечує доступ до щорічної конференції Medicine and Innovation UMAUK Annual Conference. Цього року вона відбудеться 12 травня в Лондоні. Фіналісти презентують свої проекти перед британськими венчурними інвесторами та експертами.

– Чи буде конкурс щорічним?

– Уже зараз конкурс викликав значний інтерес. У нас багато заявок від потенційних партнерів, зокрема іноземних венчурних фондів та корпорацій, ідеї розширення конкурсу та проведення його щороку. Думаю, так і буде. Можливо, конкурс набуде вигляду спеціалізованих напрямків з biotech (біотехнології), medtech (медичне обладнання), digital health. Про це говоритимемо за підсумками.

– Що означає конкурс для України та розвитку інноваційної екосистеми в медичній галузі?

– Це перший маленький, але дуже важливий крок для початку професійного діалогу на рівні держави про створення екосистеми розвитку інновацій та підтримку сфери технологічних інновацій у медицині, біології та охороні здоров’я. Підприємці з України можуть і мають бути учасниками глобальних інновацій. Завдання інноваційної медико-біологічної екосистеми – наповнитися інструментами best practice світового рівня для розвитку молодих компаній з України. Над цим почала працювати Рада з розвитку інновацій, а також директорат МОЗ з інновацій та науки. Це нешвидкі процеси, але необхідні. Кому як не нам створювати їх і наповнювати актуальним змістом!