20 головних причин закриття стартапів: боремося з «упередженням виживання»

20 головних причин закриття стартапів: боремося з «упередженням виживання»

Вивчаючи історії успіху відомих підприємців не можна вивести свою стратегію зі створення стартапу. А ось вивчаючи причини, чому стартап-компанії, навіть нікому невідомі, зазнали фіаско, можна уникнути ключових помилок і досягти успіху. Отже, чому ж закриваються стартапи? Ось трохи цікавої статистики.

Історії успіху таких стартапів, як Google, Facebook, Amazon та багатьох інших набрали розголосу. З наміром досягти успіху підприємці спираються на відомі факти з життя цих компаній, на «рецепти успіху», моделюючи свій майбутній бізнес. Чи дивно, що вони часто прогорають? Ні, тому що тут спрацьовує «упередження виживання», коли люди зосереджуються на очевидних позитивних аспектах, залишаючи поза увагою приховані, але набагато більш важливі негативні аспекти.

Згідно зі статистикою, в США 50% малих бізнесів закривається в перші чотири роки. А в Індії середній термін життя стартапу становить близько 11,5 місяців — навіть не рік! Чому так відбувається? Чому так багато стартапів закривається? З яких конкретно причин люди не досягають успіху в своїх нових починаннях? Цими питаннями задалися в аналітичній фірмі CB Insights з Нью-Йорка.

Американські аналітики з CB Insights систематично опитують керівників стартапів, що закрилися, збираючи «історії смерті» стартапів. Дуже цікаву добірку «посмертних» відомостей, що постійно поповнюється, рекомендуємо прочитати всім, хто планує відкрити або вже відкрив свій бізнес. На основі зібраних відомостей аналітики підготували статистичну вибірку причин, за якими були закриті стартапи, що зустрічаються найбільш часто. Статистика постійно оновлюється, але 20 ключових факторів, що ведуть до провалу, вже зрозумілі і в найближчому майбутньому вони навряд чи покинуть «п’єдестал пошани» в номінації «найголовніші причини закриття стартапів».

Звичайно, сумарний відсоток перевищує 100% — багато хто з керівників називав відразу кілька причин закриття стартапів. І якщо з вигоранням, невдалою спробою перебудувати продукт або з юридичними проблемами стикаються далеко не всі зі стартапів, що потерпілих крах, то майже в половині компаній (42%) зізналися, що вони закрилися через відсутність на ринку потреби в запропонованих ними продуктах. А майже у третини компаній причиною закриття стала нестача грошей.

Отже, рейтинг.
20 головних причин закриття стартапів: боремося з «упередженням виживання»

20 місце. Не було зроблено «півот».

Калькою з англійського слова pivot («переорієнтація», «зміна стратегії») сучасні стартапери називають зміну продукту, що випускається, бізнес-моделі компанії або навіть сфери діяльності компанії в цілому. Причиною, через яку був потрібний півот, могло бути невдале дослідження ринку, погана команда або невідповідний для обраного ринку продукт. Якщо не усвідомити потреби в півоті і швидко і радикально не змінитися… що ж, 7% стартапів закрилися саме з цієї причини.

19 місце. Вигорання.

Проблемою для стартаперів може стати і надмірне захоплення проектом, коли без відпочинку, без належного балансу між життям і роботою, лідери команди або команда цілком приходить до ряду проблем — психологічних проблем або проблем зі здоров’ям. На цьому тлі втрачається і інтерес до самого проекту.

18 місце. Не використовувалися зв’язки.

«Нетворкінг» — ще одна калька з англійського, що означає налагодження зав’язків з корисними людьми і ефективна робота з ними. Як виявилося, близько 8% стартаперів, маючи відповідні зв’язки і контакти, не використали їх. Причин тому буває багато: відчуття «я краще знаю», боязнь, що важлива інформація про проект піде в руки конкурентів, банальне небажання здатися профаном в очах знайомих і колег. І всі ці причини можуть призвести до сумного кінця. «Не бійтеся залучати до роботи колег, інвесторів, експертів!» — рекомендують стартапери, що навчилися на власному гіркому досвіді.

17 місце. Юридичні проблеми.

Проблеми з ліцензуванням, авторськими правами і багато інших негативних юридичних аспектів також входять до числа основних причин закриття стартапів. Серед стартапів, що не витримали юридичних випробувань в судових тяжбах, як кажуть аналітики, безліч тих, які намагалися працювати на ринку музичних творів. Потужні юридичні компанії і юридичні відділи мейджорів, безліч тонкощів і особливостей, пов’язаних з ліцензуванням музики, стали причиною закриття великої кількості молодих компаній, які намагалися тут працювати. В Україні також можна згадати досвід файлообмінників, музичних і відеопорталів, які з’являлися і через деякий час зникали, задавлені позовами.

16 місце. Відсутнє фінансування та/або інтерес інвесторів.

Крім загальної причини «скінчилися гроші» (див. нижче), 8% стартаперів окремо відзначили відсутність інтересу до компанії і продукту з боку потенційних джерел фінансування.

15 місце. Не вдалося розширення географії бізнесу.

Як відзначили аналітики, в цій одній причини зібрані, по суті, відразу дві: перша — коли стартап, який успішно розвивав бізнес в одному регіоні, починав роботу в новому місці, але не досяг успіху в силу специфічних особливостей нового регіону; друга — коли команда, яка працює віддалено, не впоралася з рішенням питань комунікації, управління та планування.

14 місце. Не вистачило інтересу до справи.

Недостатній інтерес до обраної справи або погане знання предметної області можуть привести до того, що команда буде зайнята роботою над продуктом, який нікому особливо не потрібний. Аналітики стверджують: якою б прекрасною не була б задумка, правильна її реалізація — ключ до успіху. І коли займаєшся справою, треба з пристрастю вивчити всі її аспекти, зануритися в тему, зацікавитися і жити нею. Інакше можна потрапити в число тих 9% стартапів, які через відсутність щирого інтересу до своєї роботи не змогли утримати бізнес на плаву.

13 місце. Не вдалося зробити півот.

Якщо нехтування півотом як таким призвело до летального результату у 7% нових бізнесів, то невдалий півот став причиною закриття вже 10% стартапів. «Півот заради півоту» — поганий крок в бізнесі. Зміна стратегії або продукту повинна бути продуманим рішенням, прорахованим і спланованим.

12 місце. У команди/інвесторів не було єдності.

Для стартапів сварки співзасновників дуже небезпечні. Однак, як стверджують аналітики, які досліджували це питання, взаєморозуміння важливо не тільки серед членів команди, але також і між командою і інвесторами. Кожен восьмий стартап закрився саме через відсутність гармонійних відносин членів команди між собою або команди з інвесторами.

11 місце. Були втрачені пріоритети.

13% стартапів причиною свого закриття назвали особисті проблеми, сторонні проекти, які відволікали від мети, а також те, що сам стартап перестав бути пріоритетною справою для команди в цілому.

10 місце. Продукт вийшов невчасно.

Проблема своєчасного випуску продукту, як виявилося, призводить до невдач для стартапу в кожному восьмому випадку. Чи був продукт випущений занадто сирим (занадто рано) або ж доопрацювання продукту до ідеального стану затягнулося до моменту, коли на ринку вже з’явилися інші, більш привабливі пропозиції, все це веде до проблем і загрожує закриттям бізнесу.

9 місце. Ігнорувалися потреби клієнтів.

Будь-яке рішення — товар або послуга — покликані вирішувати чиїсь проблеми. Якщо проігнорувати побажання свого потенційного клієнта, то це практично гарантовано призведе до швидкого провалу. Вивчення потреб споживачів, зворотний зв’язок від потенційних і існуючих клієнтів і оперативне реагування на їх потреби — якщо цього не буде, то і успіху стартапу не бачити.

8 місце. Поганий маркетинг.

Подібно до вивчення потреб споживачів, потрібно розуміти, як прийме новий продукт ринок в цілому. Серед питань, які в першу чергу ставлять інвестори стартаперам, є і питання «А хто у вас займається маркетингом?». Якщо маркетолога в команді немає і не планується, то стартап часто не представляє інтересу для інвестора. Але навіть в командах, які займалися маркетингом, але робили це неефективно, справи йдуть погано: 14% стартапів закрилися саме з цієї причини.

7 місце. Продукт без бізнес-моделі.

В основі будь-якої підприємницької діяльності лежить бізнес-модель — система, згідно з якою бізнес, власне, заробляє гроші. Якщо бізнес-модель нечітка, якщо у засновників бізнесу немає розуміння, звідки береться продукт, як він виходить на ринок, як він приносить прибуток і яким чином бізнес можна масштабувати далі, то стартап чекає сумна доля.

6 місце. Незручний у використанні продукт.

Наріжним каменем в будь-якому продукті є досвід користування. Якщо товар або послуга незручні у використанні, то це призводить до того, що навіть вже залучені користувачі відмовляються від продукту. Відповідно, і нових клієнтів з таким підходом не залучити. 17% стартапів зазнали краху саме тому, що їх продукт був просто незручним у використанні.

5 місце. Проблеми в ціноутворенні і вартості.

Аналітики кажуть, що для багатьох стартаперів ціноутворення — «китайська грамота». Яскрава ідея, розуміння потреб клієнта, вдалий маркетинг, розуміння, на чому стартап буде заробляти — це прекрасно. Але при цьому важливо поставити на продукт ціну досить високу, щоб дохід від його продажу покривав витрати і приносив прибуток, і досить низьку, щоб потенційні клієнти звернули на нього увагу. У 18% випадків стартапери не зуміли знайти такий баланс, що і призвело до закриття бізнесу.

4 місце. Поразка в конкурентній боротьбі.

Незважаючи на відому приказку про те, що «стартапер не повинен озиратися на конкурентів» (мовляв, це «новий» бізнес і тиск конкурентів тут не є таким важливим фактором, як конкуренція на усталених ринках), в 19% випадків стартапи зазнали краху саме в конкурентній боротьбі. Не кажіть, що вас не попереджали.

3 місце. Невідповідна команда.

«Який у вас склад команди?» — це перше питання, яке задають інвестори стартаперам після пітчу, коли приймається рішення, чи давати фінансування для нового бізнесу. Збалансована команда, де на рішення кожного з ключових завдань виділено фахівця, компетентного для його вирішення, може, і не є запорукою успіху — інших чинників, як ми бачимо, теж багато. Але відсутність такої команди — причина поразки стартапів в 23% випадків.

2 місце. Скінчилися гроші.

Аналітики вказують, що два таких ресурси, як гроші і час, треба дуже виважено розподіляти в кожному новому бізнесі. Пошук фінансування — дуже важливе питання для тих команд, які не хочуть закінчити, як 29% стартапів, що припинили своє існування через нестачу коштів.

1 місце. На ринку не було потреби.

Дивно, але багато команд стартапів до останнього моменту впевнені, що ринок зацікавлений в їхньому продукті, в той час як насправді потреби в ньому немає. Стартапери нерідко беруться вирішити ту проблему, яку їм цікаво вирішити, замість того щоб вирішити нагальну проблему своїх потенційних клієнтів. У 42% випадків стартапи закриваються саме тому, що, нехай і зібрали команду мрії, створили чудовий продукт, рішення, послугу і т.п., але їхній товар або послуга були нікому не потрібні.