«Акселератор — це не канікули у бабусі»: наш досвід в MassChallenge

співзасновник і CMO в Meredot і Mindvibe
«Акселератор — це не канікули у бабусі»: наш досвід в MassChallenge
Фото: Роман Бисько і Анна Сидорова в MassChallenge Israel 2018

Топ номер 1 серед питань, що задають нашій команді: «Що там в Ізраїлі?». В Ізраїлі стартапи починають створювати в 10 років, і як жартує мер Єрусалиму: «У нас і немає нічого на експорт, крім як стартапи та досвід».

У цій статті розповім про:

  • Акселератори і якими вони бувають.

  • На що акселератори звертають увагу при відборі проектів.

  • Досвід стартапу Meredot в акселераторі MassChallenge Israel 2018.

MeredotПередісторія: в листопаді 2017 ми з партнерами Романом Бисько і Романом Єршовим заснували стартап Meredot, який займався розробкою розетки без електричних контактів. Через три місяці і $500 інвестицій був створений перший робочий прототип такої розетки. Зробили тести, підтвердили теорію і побачили, що продукт працює. З попереднього досвіду роботи в IoT компанії ми знали весь шлях створення пристрою, від ідеї до масового виробництва. З технічною частиною роботи все було зрозуміло, ми зібрали команду сильних інженерів і діяли за відпрацьованою раніше схемою. Але про те, яку вибрати бізнес-модель і як дійсно вивести продукт на ринок, ми мали дуже розпливчасте уявлення. Це була основна причина для пошуку акселератора, який зміг би допомогти нам закрити ці прогалини. За місяць ми подали заявки до 70 акселераторів, відповіді від яких отримуємо досі.

Паралельно працювали над подачею патенту. Ще через місяць почали приходити відповіді від акселераторів. Наш проект був цікавий відразу декільком з них і довелося вибирати.

Одним з тих, хто відгукнувся на нашу заявку, був міжнародний акселератор MassChallenge. Найважливіша відмінність MassChallenge від інших акселераторів в тому, що вони не беруть відсоток від компанії-стартапу за участь в програмі. Да так буває! MC працює по бізнес-моделі партнерства з великими технологічними компаніями з різних галузей, які зацікавлені в інноваційних технологіях і командах, здатних їх реалізувати. В стартапи, простіше кажучи.

MeredotВеликі компанії-партнери повністю покривають витрати даного акселератора, що дозволяє йому піклуватися лише про потреби стартапів, а не про власну вигоду. Тож, стартапи, не поспішайте розлучатися зі своїми 10% компанії за «просто так»!

У акселератори міжнародного рівня надходить 500 і більше заявок від стартапів. Це справжній кастинг, проекти відбирають по 8-ми параметрами, ось ключові:

  1. Global impact — глобальний вплив проекту на світ. Наскільки він змінить його?
  2. Чи здатна ваша команда реалізувати проект? Ваші навички та досвід, чи здатні ви самі розробити технології і зробити продукт без залучення аутсорс-фахівців.

Підказка: якщо ви стартап на ранній стадії — зупиніться і чесно дайте відповідь на ці два питання. Вони є актуальними не тільки для MC, але і для інших акселераторів і венчурних інвесторів.

Отже, ми вирушили до Ізраїлю в один з офісів MassChallenge на тримісячну програму акселератора. Першим завданням був вибір менторів: з бази в 500 експертів з усього світу ми повинні були вибрати і зацікавити 10, які будуть супроводжувати нас протягом всієї програми. Кожен тиждень програми починався з Office Hours з менторами і анонса обов’язкових для участі або відвідування подій. Список активностей, які ми пройшли, можна продовжувати нескінченно, але ось основні: конференції для учасників, пітч-батли, зустрічі з міжнародними делегаціями, екскурсії в технологічні компанії, переговори з венчурними інвесторами, лекції з експертами, галузевими блогерами і т. д.

І, звичайно, до кожної такої події ми повинні були готуватися. Тонкою ниткою через всю програму акселератора проходило прокачування восьми фундаментальних аспектів стартапу:

  • Зрозуміти яку проблему в житті людей вирішує проект, продукт або сервіс.
  • Сформувати бізнес-модель компанії або визначити, як зробити так, щоб проект дійсно приносив гроші.
  • Вибудувати маркетингову стратегію і створити value proposition.
  • Розробити фінансову стратегію.
  • Доопрацювати сам продукт.
  • Залучити інвестиції або гранти.
  • Навчитись презентувати свій проект.
  • Закрити всі юридичні аспекти реєстрації компанії і патентування.

Нагадую, ми приїхали в MassChallenge з прототипом розетки без електричних контактів. За півроку існування проекту ми встигли закохатися в цей продукт і його переваги були очевидні для нас: безпека для дітей, зручне, як MagSafe, підключення, дистанційне керування. Але ментори, всі поголовно, не переставали питати: «Окей, це все прикольно, друзі, але яку РЕАЛЬНУ проблему це вирішує? Чому я повинен купити це?».

Ми заглибилися у вивчення поведінки користувача: коли люди користуються розетками, як часто, з якої причини вони це роблять, з якими проблемами стикаються при використанні. Це виглядає як очевидні питання, але висновок був зовсім не очевидним для нас. Проблема була не в розетках.

MeredotЩоб бути продуктивним в сучасному світі ми всюди ходимо з пристроями, і коли батарея одного з них розряджається, у більшості людей починається паніка: де мій кабель, де перехідник, де тут вільна розетка? Ми змушені мати при собі кабелі і перехідники від всіх пристроїв, стежити за тим, щоб ніде їх не забути, інакше ми втратимо можливості працювати і комунікувати. Ми живемо в цілому гнізді з кабелів! І це проблема, яка хвилює людей.

Але ми робимо розетку. Як ми можемо вирішити цю проблему? Розетка Meredot працює за рахунок електромагнітного резонансу. Енергія передається від передавача — розетки, в приймач — вилку. Але щоб нею користуватися людям все ще потрібен був кабель. І тут у нас трапився інсайт. Якщо інтегрувати наш передавач в поверхню столу, тумби або підлоги, а приймач — в телефон, ноутбук або іншу техніку, буде достатньо лише поставити пристрій на поверхню і він буде заряджатися. Без кабелів, адаптерів і навіть без самої розетки. Це було рішення! Ми прийшли до нього не менше ніж через 10 сесій з менторами. І все, що нам потрібно було зробити — змінити форм-фактор продукту. Вся команда інженерів в Україні взялася за розробку нового прототипу, ми привезли його до Ізраїлю і це було «ВАУ!».

В останній місяць програми ми повністю змінили продукт, пітч, бізнес-модель і стратегію виходу на ринок. Це був прорив. Вся команда MassChallenge щиро вболівала за нас до фінальної битви стартапів. Ми працювали на межі можливостей, зробили кращий пітч у житті і викликали суддівський захват на виступі. Все було здорово, крім єдиного чинника — захисту від конкурентів. Ми не єдина компанія в світі, хто займається бездротовими технологіями, і наші конкуренти сильні. У них є гроші, команди і патенти. На той момент ми не змогли довести суддям, що вистоїмо, хоч наша технологія і потужніше, ніж існуючі на ринку. Але результат для нас був очевидний.

Чи потрібні стартапам акселератори? Однозначно — так. MassChallenge дав нам колосальний ріст. Експертні думки від досвідчених людей, безцінні поради і знайомства, які ніколи не трапилися б, якби ми туди не поїхали. Все це було того варте. Ми жили в Ізраїлі «за свої»: MassChallenge не бере відсоток, але і не дає грошей. Але з упевненістю можемо сказати, що за рік існування Meredot це були найефективніше вкладені $5K.

Співпраця з акселератором — це не канікули у бабусі, а робота на межі можливостей. Це можливість самому ще більше повірити в свою ідею і посилити її слабкі місця. Ви повинні бути готові змінюватися і адаптуватися під умови ринку і запити споживачів. Уміння зрозуміти, що реально потрібно людям, з яким болем вони стикаються, і як ви можете їм допомогти — ключовий навик людей, що створюють інновації.



Leave a Reply