Firefly Aerospace: як космічний бізнес із США перекочував в Україну

Firefly Aerospace: як космічний бізнес із США перекочував в Україну
Фото: Firefly Aerospace

Американська приватна космічна компанія відкрила представництво в українському Дніпрі. Що пов’язує Firefly Aerospace з Україною?

У травні цього року американська компанія Firefly Aerospace відкрила центр досліджень і розробки (R&D) в Україні. Це перший в історії випадок, коли космічна компанія іншої країни відкриває представництво в нашій державі. Над чим працює американська компанія і які надії вона покладає на українських фахівців з’ясував «Дім інновацій».

Політ «світлячка»

Історія компанії почалася в 2014 році. Інженер Томас Маркусик сидів на ганку свого будинку в США і спостерігав за світлячками. Яскраві точки мерехтіли в темряві. Він думав про те, що коли-небудь небо буде вкрите космічними апаратами, сяючими подібно до світлячків. Томасу подобалась ідея приватного космосу, доступного кожному (так званого «нового космосу», New Space), і у нього вже був досвід роботи в компаніях, які підтримують цю ідею. Раніше Маркусик займав пост віце-президента одного з напрямків компанії Virgin Galactic, що належить мільярдерові Річарду Бренсону, був старшим системним інженером в Blue Origin Джеффа Безоса і старшим інженером в SpaceX Ілона Маска.

Firefly Aerospace: як космічний бізнес із США перекочував в Україну

Команда Firefly Aerospace. Зліва направо: Марк Уотт, директор, Томас Маркусик, засновник і CEO, Леслі Ковач, віце-президент з розвитку бізнесу, Макс Поляков, засновник
Фото: Firefly Aerospace

Всі ці компанії працюють над тим, щоб зробити космос доступнішим. Virgin Galactic планує організовувати туристичні суборбітальні і орбітальні польоти. SpaceX створює багаторазові ракети-носії і працює над пасажирським космічним кораблем. Blue Origin також створює суборбітальний корабель.

Маркусик вирішив, що настав час для власного проекту, який теж зробить внесок в розвиток приватного космосу. Тільки на відміну від інших компаній, які орієнтуються на запуск важких супутників, він вирішив зосередитися на створенні малої ракети-носія. Томас Маркусик разом з партнерами Майклом Блумом і Пі Джей Кінгом створив компанію, яку назвав Firefly Space Systems (в перекладі з англійської firefly — «світлячок»). «Поєднання слів “вогонь” (fire) і “політ” (fly) мені здається дуже ємким для компанії, яка будує машину, що злітає на стовпі вогню», — пояснив він «Дому інновацій».

Знайомі Маркусика кажуть, що він той самий «божевільний інженер», дуже захоплений своєю справою. Втім, це не вберегло компанію від краху. Ключовий інвестор (його ім’я не розкривається) не зміг виконати свої зобов’язання по інвестиціям, і «світлячок» опинився в боргах. За словами Маркусик, інвестор змінив настрій після того, як британці проголосували за вихід країни з Європейського Союзу. «Не було ніякої кричущої помилки, через яку перше втілення Firefly зазнало невдачі. Багато зовнішніх чинників (таких як Brexit і невдачі запуску в інших компаніях) сприяли тому, що ми не змогли забезпечити стійке фінансування. Було багато відносно незначних речей, які ми могли б зробити краще, і багато уроків. Але здебільшого ми були на правильному шляху і просто потребували нового фінансування для відновлення діяльності компанії», — розповів засновник Firefly «Дому інновацій».

Ось це так поворот

Порятунок прийшов звідки не чекали. Підприємець з Дніпра Максим Поляков, який вже багато років живе в США, стежив за діяльністю Firefly Space Systems, і ідеї проекту йому подобалися. Тому коли «політ світлячка» несподівано припинився, Поляков через свою компанію EOS Launcher викупив його борги в розмірі $1 млн і навіть повернув Томаса Маркусика в компанію. Потім в проект вклався фонд Noosphere Ventures, керуючим партнером якого також є Поляков. Оновлена компанія стала називатися Firefly Aerospace.

Firefly Aerospace: як космічний бізнес із США перекочував в Україну

Президент України Петро Порошенко на відкритті Firefly Aerospace в Дніпрі
Фото: Firefly Aerospace

«Не зважаючи на крах, мене ніколи не покидала віра, що ми робимо те, що потрібно», — згадує Маркусик.

Полякова вразила команда Firefly — люди, які заряджені на успіх і «хворіють» ідеєю. «Але як це часто трапляється з творчими інженерами, їм не вистачило комерційної хватки», — пояснив він.

На момент угоди команда вже досягла вражаючих результатів в частині технічної розробки. Власне, це і стало вирішальним фактором для Полякова, щоб інвестувати далі.

Ракетобудівних компаній в світі не так вже й багато, а ракети такого класу, як будує Firefly, не будує більше ніхто. «На ринку або старі “монстри”, які будують величезні ракети, або нові компанії типу SpaceX, чиї ракети теж більше наших», — каже Макс Поляков.

З огляду на український бекграунд Полякова, новина про відкриття офісу в Дніпрі вже не звучить так дивно. У Дніпрі зосереджені не тільки державні підприємства космічної галузі — Південний машинобудівний завод, КБ «Південне», але й околокосмічна активність Полякова — там працює інжинірингова школа Noosphere Ventures. Свого часу батьки Полякова працювали в державній компанії в сфері ракетобудування, тому він говорить, що теж мріяв про космос.

«Новий космос» проти «старого совка»

Зараз Firefly Aerospace все так же працює над створенням легкої ракети-носія.

За даними ресурсу Crunchbase, штаб-квартира Firefly Aerospace знаходиться в Остіні, штат Техас, США. В українському офісі розробки трудиться близько 120 чоловік.

Офіс в Дніпрі очолює Джон Іселла, один з першопрохідців космічної галузі США. До цього він встиг попрацювати над проектом Antares для NASA і керував канадською компанією MLS, яка будувала космодром для спільних з Україною запусків. В Україні Джон Іселла також відомий тим, що представляв конструкторське бюро «Південне» в США — його найняли кілька років тому, щоб просувати українські розробки за кордон.

Firefly Aerospace: як космічний бізнес із США перекочував в Україну

Джон Іселла
Фото: Firefly Aerospace

«Дніпро — космічна столиця України. Тут знаходиться «Південмаш», конструкторське бюро «Південне». Тут неймовірна концентрація фахівців в аерокосмічній галузі. Тому вибір локації не випадковий», — каже Іселла. У розмові він кілька разів підкреслив, що люди — головна цінність України, і що на цю цінність Firefly Aerospace зараз робить ставку. Фахівців переманюють, в тому числі, з державних підприємств.

Дніпровський офіс займається експериментальною розробкою, проектуванням, виробництвом і експериментальним відпрацюванням елементів конструкції ракетної техніки легкого класу. А саме — киснево-газової ракети Firefly Alpha, яка буде виводити до 500 кг вантажу на низьку навколоземну орбіту і до 225 кг на сонячно-синхронну орбіту.

І хоча в Україні багато технічних фахівців, побудувати ракетобудівну компанію з нуля тут не можна — законодавство не дозволяє. Тому покупка Firefly з подальшим відкриттям офісу в Дніпрі стала єдиним можливим варіантом.

Firefly Aerospace: як космічний бізнес із США перекочував в Україну

Макс Поляков, Петро Порошенко, Джон Іселла
Фото: Firefly Aerospace

Космічні технології — це технології подвійного призначення. Ще з часів СРСР держава жорстко регламентувала їх розробку. В Україні приватним компаніям до цих пір заборонено займатися космічними запусками. Як стверджує Джон Іселла, таких обмежень більше ніде в світі немає. Втім, він сподівається, що найближчим часом ситуація зміниться на краще.



Leave a Reply