Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?
Фото: КМДА

Як інновації та Kyiv Smart Card здатні допомогти Києву значно поліпшити інфраструктуру муніципального транспорту розповідає «Дім інновацій».

Офіційно: проїзд в муніципальному транспорті Києва вже можна оплатити за допомогою спеціальної смарт-картки Kyiv Smart Card. «Пільговики» тепер теж будуть зобов’язані відзначатися при кожному проїзді, «валідуючи» «Муніципальну картку киянина». Що це нововведення дає киянам і місту з’ясовував «Дім інновацій».

Проблема

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Помаранчеві валідатори давно привернули увагу киян
Фото: КМДА

Не перший рік багато киян та гостей Києва скаржаться на систему муніципального транспорту. Мовляв, трамваїв, автобусів, поїздів метро, тролейбусів не так багато, як хотілося б. Їх доводиться довго чекати, особливо в годину пік. Комфорт в салоні часто залишає бажати кращого. Через ці проблем в середині-кінці 1990-х місто стало пересідати на «маршрутні таксі» — спритні, комфортні, нехай і дещо дорожчі.

Але зараз, коли поступове оновлення рухомого складу муніципального транспорту закриває питання якості (кондиціонер, безкоштовний Wi-Fi в салоні, зручні входи для людей на візках, пасажирів з маленькими дітьми, для літніх пасажирів, відеоспостереження в салоні для безпеки, зручності для сліпих і слабозорих осіб, а також відстеження транспорту онлайн на сайті «Київпастрансу» для зручного планування поїздок та ін.), старіючі «маршрутки» стають все менш привабливим способом переміщення в межах міста.

Однак, є у муніципального транспорту і ряд мінусів, які покликана вирішити введена система Kyiv Smart Card. Але про це нижче. Спочатку подивимося на самі нові смарт-картки.

«Розумні» квитки

В метрополітені Києва вже досить давно можна використовувати не тільки спеціальні проїзні — електронні смарт-картки, — але і оплачувати проїзд безконтактними платіжними картками Visa і MasterCard, а також Google Pay і Apple Pay. Тепер Київ переходить на електронну систему оплати проїзду також в трамваях, тролейбусах, автобусах, а далі — в міській електричці, в муніципальних маршрутках і на фунікулері. Це, звичайно, не секрет: яскраві «валідатори» в салонах автобусів та тролейбусів було складно не помітити, а історію про те, що «система ніколи не запрацює», розповідали все київські песимісти. Однак ось, всупереч їх очікуванням, це сталося — система запущена, про що офіційно заявив директор Департаменту інформаційно-комунікаційних технологій КМДА Юрій Назаров, виступаючи на прес-конференції. Та й соціальні мережі повняться розповідями «Я скористався електронним смарт-квитком, і це круто!».

Поки що електронні квитки працюють паралельно з традиційними паперовими квитками, через те що система проходить стадію дослідної експлуатації. Та ж система оплати, що існувала досі, буде діяти весь перехідний період аж до кінця жовтня 2019 року. З початку листопада оплатити проїзд в Києві можна буде тільки Kyiv Smart Card, новою «Муніципальною карткою киянина», квитком з QR-кодом (паперовим або електронним, який можна згенерувати в «кабінеті киянина»), або безконтактними платіжними картками Visa і MasterCard, і смарт-пристроями через системи Apple Pay і Google Pay там, де це передбачено.

Ось як це працює

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Фото: КМДА

Як вже було сказано, щоб оплатити проїзд, необхідно піднести відповідний квиток або картку до валідатора в автобусі, тролейбусі чи трамваї, або до зчитувального пристрою на турнікеті метро. Факт оплати проїзду реєструється в комп’ютері. У момент, коли в салоні починається перевірка квитків контролерами, валідатори блокуються, і за допомогою пристрою, що зчитує дані з білетів та карток, інспектори зможуть перевірити, чи була валідована картка кожного з пасажирів. Візуально факт валідації на картці або на квитках ніяк не відзначається — повідомлення про те, що проїзд оплачений, на спеціальному дисплеї бачить тільки пасажир, коли підносить картку або квиток до валідатора.

Сама смарт-картка коштує 50 грн. Придбати її вже можна на станціях метро «Хрещатик», «Театральна», «Майдан Незалежності», «Академмістечко», «Лісова», «Арсенальна», «Теремки», «Видубичі», «Сирець» і «Почайна», а на всіх інших станціях, за словами представників КМДА, продаж карток почнеться найближчим часом.

Цікавий факт

За 2018 рік київський метрополітен перевіз 496 мільйонів 71 тисячу пасажирів — приблизно 1/15 частину населення Землі.

Серед найбільш завантажених станцій — «Лісова» (20,701 млн. пасажирів), «Академмістечко», «Вокзальна» (кожна — більше 20 млн.), На синій лінії — «Мінська» (17,114 млн.), «Контрактова площа», «Почайна» (більше 15 млн. на кожній), а на зеленій гілці — «Позняки» (14,546 млн.) і «Лук’янівська» (14,533 млн. пасажирів).

Поповнити картку можна на все тих же 10 станціях метро, де вони вже продаються, в Особистому кабінеті киянина і в терміналах самообслуговування Ibox та EasyPay. Надалі картку можна буде придбати і поповнити в терміналах самообслуговування в вестибюлях кожної зі станцій метро, на станціях швидкісного трамвая, в касах Т-кіосків, а поповнити — в мобільному додатку Kyiv Smart City, в терміналах 2click, на сайтах платіжних систем iPay, Portmone та інших. Але це справа майбутнього.

З Kyiv Smart Card діє система знижок: якщо ви поповнюєте картку на 1-9 поїздок, то кожна з них буде коштувати вам стандартні 8 грн. Якщо ж ви купуєте 10-19 поїздок, то кожна обійдеться вам дешевше на 30 копійок — 7,70 грн. Ціни знижуються аж до 6,50 копійок за одну поїздку, коли ви купуєте відразу 50 поїздок за 325 грн.

Термін дії куплених поїздок на електронному квитку — рівно рік з моменту останньої валідації. Через 12 місяців після останнього використання смарт-картки сума, що залишилася на картці, згорає. Але досить використати Kyiv Smart Card хоча б раз на 364-й день з моменту останньої валідації, і поїздки, що залишилися на картці, будуть дійсні ще один рік.

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?Термін дії картки можна дізнатися в кабінеті користувача (веб-сайт вже працює, спеціального мобільного додатку поки що немає). Там же можна уточнити поточний баланс або придбати разові QR-квитки по 8 грн, щоб роздрукувати їх або завантажити на мобільний пристрій. Кількість поїздок, що залишилися на картці, також відображається на дисплеї валідатора при кожному використанні картки (поки що тільки в метро — в наземному транспорті валідатор лише підтверджує факт оплати проїзду). Важливо, що кожна картка має унікальний номер і PIN-код, тому її можна закріпити за собою в кабінеті користувача, зробивши персональної, а при втраті заблокувати її. Всі придбані поїздки в такому випадку будуть збережені за вами, і їх можна буде перенести на нову куплену картку. Також картку неможливо повернути в «Київпастранс» за гроші або зняти з неї залишок грошей, внесених за майбутні поїздки. Тому красти картку, скільки б на ній не було поїздок, не має сенсу.

Трохи статистики

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Директор Департаменту інформаційно-комунікаційних технологій КМДА Юрій Назаров
Фото: КМДА

Незважаючи на те, що система запущена буквально за пару днів до офіційного оголошення, на 12 лютого, за даними КМДА, картку придбали вже близько двох тисяч киян, а за допомогою транспортних карток на той самий момент було сплачено за 7 тисяч поїздок. Картками киянина, які дають право на безкоштовний пільговий проїзд, тільки за першу декаду лютого 2019 року був валідованого 1,7 млн. поїздок.

«Станом на 13 лютого 2019 року 1326 одиниці наземного муніципального транспорту вже обладнано бортовими комп’ютерами та валідаторами. Модернізовано 76 турнікетів у 68 вестибюлях Київського метрополітену. Ці турнікети мають відповідні позначки Kyiv Smart Card. Згодом до сплати проїзду ми плануємо під’єднати й розрахунок банківською карткою», — зазначив Юрій Назаров.

Навіщо потрібна Kyiv Smart Card?

Найчастіше кияни, коли вперше стикаються з новою системою оплати, і бували в інших країнах, нарікають на те, що оплата проводиться за одну поїздку, скільки б вона не тривала (грубо кажучи — за вхід в метро), а не за час, проведений в дорозі. У різних країнах в містах та на приміському транспорті працює система оплати за зонами або, на що найчастіше посилаються критики нової київської системи оплати, оплата за час — продаються квитки на півгодини, на годину, на ранок, день, три доби, і т. п.

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Фото: КМДА

У КМДА резонно відповідають, що через київські затори ніколи точно не знаєш, скільки часу займе поїздка на автобусі або тролейбусі, хоча час поїздки в швидкісному трамваї можна більш-менш точно спрогнозувати, а в метро — вирахувати практично до хвилини. Але, щоб зробити систему, яка б ефективно працювала на всіх без винятку видах громадського транспорту в столиці, була обрана система оплати саме за одну поїздку.

Зауважимо, що для туристів існують спеціальні картки Kyiv Pass — на 24, 48 і 72 години. Вони при своїй досить високій вартості дають не тільки право на проїзд в метро, але також на відвідування музеїв, екскурсій, галерей, ресторанів, розважальних закладів та заходів за пільговими цінами або взагалі безкоштовно.

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Наразі на сайті «Київпастрансу» працює система відстеження транспорту онлайн. Тепер організація зможе відслідковувати переміщення не тільки транспорту, но і пасажиропотік в масштабах міста.

На а тепер — про переваги інноваційної системи Kyiv Smart Card.

З новою системою практично повністю відпадає необхідність в кондукторах. Кожен пасажир купує картку або ж оформляє «Муніципальну картку киянина» і самостійно оплачує кожен свій проїзд — або ж використовує те обмежене число пільгових (безкоштовних) поїздок, що йому надала влада Києва по «Картці киянина». Зараз КМДА обіцяє надати можливість використовувати з валідаторами безконтактних банківських карток (відповідно, і Apple Pay, і Google Pay) у другому кварталі 2019 року, що буде дуже зручно для тих, хто користується громадським транспортом лише зрідка.

Далі — тільки тепер можна буде перевести муніципальний транспорт на рейки реальної комерціалізації. Їздити безкоштовно зможуть не всі ті, хто пред’явить «корочку» пенсійного або учнівського посвідчення з невідомо чиїм ім’ям і фото, а лише ті, хто має на це право, і рівно стільки разів, скільки передбачено: це будуть пільговики Києва, які отримали картку, і кількість поїздок по ній строго обмежена. Так що з бабусиної карткою їздити на роботу весь місяць безкоштовно ніяк не вийде.

Відповідно, транспортники зможуть побачити реальний обсяг перевезень пасажирів пільгових категорій, і, як це робиться в світі, отримувати компенсацію від відповідних структур за обслуговування цих пасажирів. Таким чином, перевезення кожного пасажира, навіть «безкоштовного», можна монетизувати.

Від Kyiv Smart Card до Kyiv Smart City

Kyiv Smart Card: проїзд в транспорті «порозумнішав». У чому вигода для киян?

Фото: КМДА

Крім реальної оплати проїзду кожного пасажира, система передбачає повний облік всіх перевезених усіма видами транспорту пасажирів. Тобто, Департамент інформаційно-комунікаційних технологій КМДА отримує в своє розпорядження «великі дані»: повну карту всіх перевезень всіх пасажирів Києва на всіх видах транспорту. І ці дані піддаються аналізу. Таку статистику з Big Data можна використовувати для того, щоб аналізувати пасажиропотік в масштабах багатомільйонної столиці України.

Проаналізувавши дані, можна зробити багато чого. Наприклад, коригувати маршрути — продовжувати їх або вкорочувати, якщо це необхідно. Можна додавати або знімати з маршруту автобуси або тролейбуси, в залежності від затребуваності. Але ще можна виявляти інші неочевидні закономірності, які допоможуть поліпшити транспортні перевезення — можна повністю змінити маршрути, простеживши, як переміщуються пасажири в межах міста, зробивши транспортну систему максимально комфортною з точки зору логістики.

Тотальний облік разом з використанням камер відеоспостереження дозволить зробити Київ більш безпечним і більш чітко розуміти його потреби. А це допоможе стати столиці України більш комфортною для життя, сприятиме ефективному розвитку її інфраструктури, і в підсумку допоможе зробити Київ справжнім Kyiv Smart City.