Стартап BetterMe: що краще — «сім’я» чи «спортивна команда»?

Як потрапити в Топ-5 додатків на Apple App Store, набрати команду «з правильними мізками», виростити зірок у колективі, чим відрізняється велика компанії від маленької й багато іншого розповів Микола Диченко, CPO стартапу BetterMe, на конференції Iteracia.

Як потрапити в Топ-5 додатків на Apple App Store, набрати команду «з правильними мізками», виростити зірок у колективі, чим відрізняється велика компанії від маленької й багато іншого розповів Микола Диченко, CPO стартапу BetterMe, на конференції Iteracia.

Микола Диченко, який обіймає в стартапі BetterMe посаду Chief Product Officer, або просто «директор з розробки продуктів», розповів, як мобільний додаток його команди, про який півтора роки тому ще не знав ніхто, сьогодні стабільно займає місце в Топ-5 в магазині Apple App Store в розділі Health & Fitness. Водночас середня оцінка додатків BetterMe для iOS, які інсталювати вже 25 мільйонів користувачів, становить 4,5 бали з 5.

«Дім інновацій» продовжує публікацію репортажів конференції Iteracia для продакт і проджект-менеджерів, що пройшла в Києві. Тим, хто пропустив першу статтю, рекомендуємо ознайомитися: «Від Prom.ua до Evo: як отримати 100 % комісії і стати популярним».

Про «правильні мізки»

Як стверджує Микола Диченко, стартап, який за 1,5 року представив сім додатків із різних видів активностей від схуднення до йоги, що підпадають під визначення «здоров’я і фітнес», зараз налічує в штаті 100 осіб. Щоби зібрати «команду мрії», засновники стартапу шукали «потрібних людей». На свій підхід до пошуку ідеальної команди BetterMe надихнули відомі історії про Маріссу Майєр, наймолодшу жінку-директора компанії зі списку Fortune 500, яка була 20-м співробітником в Google, де зробила кар’єру й піднялася до посади віце-президента, а після очолювала Yahoo!.

Так, коли перед Маріссою було поставлене завдання зробити дизайн Google, вона його зробила; коли Сергій Брін призначив її продакт-менеджером — вона більше, ніж просто «досягла успіху» (крім іншого, вона вела проекти Google Search, Google Images, Google News, Google Maps, Google Books, Google Product Search, Google Toolbar, iGoogle і Gmail). І третя історія: щоби довести можливість ефективного навчання в колективі, з її ініціативи була створена програма Associate Product Manager, яка з випускників вишів робила професійних «продактів». Ця «кузня кадрів» підготувала левову частку управлінців в Google, а випускники програми з часом очолили багато інших стартапів. Серед них — партнерка у венчурній компанії Sequoia Capital і колишня СЕО Polyvore Джесс Лі, співзасновник Papaya Mobile, творець соцмережі FriendFeed (яка була куплена Facebook за круглу суму) і компанії Quip Брет Тейлор, директор з продукції в Dropbox Джефф Бартелма, засновник Storyworth Нік Баум, і Джині Кім, співзасновниця й головна виконавча директорка Nuna.

Натхненні історією, коли «правильний» профі може творити чудеса, а «правильне» навчання в колективі призводить до вражаючих результатів, творці стартапу BetterMe почали пошук «правильних мізків», людей із «правильним настроєм». Такі люди повинні були мати досвід роботи у великій корпорації, і їх можна було додатково навчити спеціальним навичкам, необхідним для ефективної роботи на відповідній посаді. Це засновникам стартапу здалося більш надійним способом, ніж спроби знайти на кожну посаду унікальну людину, яка би відповідала всім вимогам до останньої коми. У підсумку тільки двоє із семи керівників ІТ-компанії BetterMe, які стояли біля її витоків, мали досвід роботи в ІТ-компанії… Проте, успішність даного методу, очевидно, доводять успіхи стартапу!

Про спеціалізацію

За словами Миколи Диченко, BetterMe дотримується думки, що фахівці ефективніше, ніж «генералісти» («фахівці широкого профілю», тобто «майстри на всі руки»), і вважають за краще на різні завдання спрямовувати різних фахівців, ніж використовувати навички одного «генераліста».

Також у своїй роботі, коли компанія вийшла на ринок із готовими продуктами, і подальше завдання — їх удосконалення й ефективне просування, — стартап перейшов від «свободи» до «структурованої роботі».

«На різних етапах розвитку компанії потрібні різні фахівці», — стверджує Микола. Зараз BetterMe відмовляється від послуг фахівців із моделлю професійної поведінки «пірат» (це ті люди, які здатні ламати правила, швидко міняти напрямок розвитку й руху, створювати щось зовсім нове), переходячи до роботи з тими, кого називають «військові» (це люди, що працюють за системою, які, хоч і можуть бути більш повільними, не такими креативними, але водночас здатні забезпечувати стабільну й послідовну роботу над усталеним проектом — без ризиків).

На різних етапах розвитку компанії потрібні різні фахівці

Що стосується ризиків, то, як каже Микола Диченко, якщо маленькі компанії не піддаються атакам, то компанію № 5 в США гарантовано атакують. І для того, щоби захистити себе від майбутніх та наявних атак, необхідні два заходи.

  1. Захист від помилок. Для захисту від помилок є чітко прописані правила в компанії (які постійно модифікуються під вимоги ринку, поточну ситуацію та ін.). І юристи.
  2. Оцінка ризиків. У великому бізнесі необхідно розуміти ризики і вміти грамотно їх оцінювати, перш, ніж настав ризиковий випадок.

Ще одне важливе правило: співробітники повинні вчитися швидше, ніж розвивається компанія загалом. Якщо персонал навчається повільніше, ніж розвивається компанія, то це веде до краху, тому що вони не встигають відповідати викликам бізнесу.

Серед найголовніших правил компанії BetterMe — таке: «Ми не сім’я, ми — спортивна команда». Багато компаній, сучасні стартапи, за всяку ціну тримаються за персонал, а персонал тримається за компанію. Атмосфера в колективі, відповідно, сімейна. Але, як вважають в BetterMe, це не так ефективно, як реалізовано в спорті, коли, у разі вибору стратегії команди, для виконання завдань у її рамках береться професіонал, і він грає доти, поки це необхідно команді. У спорті кожен рік, кожен сезон — трансфери, переведення гравців з однієї команди в іншу. BetterMe намагається дотримуватися такої ж стратегії, і підтримує співпрацю з окремими фахівцями тільки той час, поки їхні послуги необхідні. І — без образ, тільки бізнес!

Ми не сім’я, ми — спортивна команда

Як зазначив Микола Диченко, навіть для зростаючої компанії ефективність — не завжди головне. На стадії становлення в стартапі працює правило «Spread over Efficiency» — краще охопити максимальну кількість ніш, а вже потім доопрацьовувати продукти. Сьогодні, як стверджує CPO BetterMe, компанія своїми продуктами «закрила всі канали, які змогла закрити».

Але часи змінюються, і якщо спочатку продуктова команда становила приблизно 10 % від загального числа персоналу, то зараз цей показник приблизно 28 %. Адже спочатку упор був зроблений на маркетинг, а зараз, коли охоплення зроблене, і потрібно працювати над якістю, сильний акцент зроблено саме на продукт.

***

У наступних репортажах з Iteracia «Будинок інновацій» розповість:

  • 6 порад для ідеального проджект-менеджменту від віце-президента стартапу Petcube
  • як стартап ЛУН.ua від команди з трьох осіб в офісі на 9 квадратів виріс до бізнесу на 30 країн