Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

Київські студенти влаштовують нічні екскурсії з елементами історичної реконструкції. Чи є перспективи у такого гуманітарного стартапу?

На годиннику 20:00, але під корпусом київського Інституту міжнародних відносин повно народу. Біля входу в будівлю — кілька людей у ​​військовій формі.

Якщо придивитися, помічаєш, що це однострої без розпізнавальних знаків. Лише синя пов’язка з логотипом НАТО на лівій руці видає істориків із проекту Night Stories (творче об’єднання «Ніч в університеті»). Торік вони виграли конкурс стартапів, організований Міністерством освіти, а пізніше здобули грант від НАТО на стажування у Брюсселі.

Нинішня екскурсія — це також результат колаборації з НАТО і присвячена вона діяльності Північноатлантичного альянсу за часів холодної війни.

Один із військових підіймається на ґанок і гучно оголошує про старт екскурсії. Люди підхоплюються з лавок і прямують до входу. Це лише перша екскурсійна група, за нею будуть ще чотири.

Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

У холі університетського корпусу темно. Металева огорожа, колючий дріт. Через імпровізований «кордон» намагається прорватися жінка, та люди у формі її зупиняють. «Скільки вас? Тридцять п’ять? Проходьте, але живо!» — один із «військових» указує автоматом у бік екскурсійної групи. Вистава починається.

За ідею

Ідея театралізованих екскурсій належить студентам-історикам Київського національного університету ім. Т. Шевченка на чолі з Олексієм Руденком. У 2016 р. вони провели першу «Ніч у Червоному» — екскурсію головним, червоним корпусом рідного університету. Потім були відвідини жовтого корпусу Інституту філології КНУ, Наукової бібліотеки ім. М. Максимовича, корпусу факультету радіофізики, Парламентської бібліотеки.

Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

Головне, від чого відштовхуються організатори екскурсій, — це будівля та її історія. «Ми знайомимося з адміністрацією, будівлею, історією і потім разом шукаємо тему „ночі“. Зазвичай логічно подавати історію будівлі з тим, що в ній відбувалося. Або ж брати певний період, пов’язаний із цією будівлею», — розповідає співзасновниця проекту Галина Музичук.

У 2017 році Night Stories вперше спробували продавати квитки на свої екскурсії

Все це робили на ентузіазмі. Наприкінці 2017 р. проект спробували комерціалізувати. Спільно з Національною громадською телерадіокомпанією (телеканал «UA:Перший») і Музеєм телебачення провели екскурсію по «Олівцю» — будівлі київського телецентру. Йшлося про нефінансову підтримку. «Нам надали величезну кількість залів і території, реквізит. „UA:Перший“ зробив рекламу і зняв велике відео про нас», — згадує Галина Музичук.

Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

На цю екскурсію Night Stories вперше розпочали продаж квитків.

Потім стартувала підготовка до «Ночі НАТО». Команда розробила тему екскурсії, сценарій та подала документи на фінансову підтримку. Розгляд документів зазвичай триває близько двох місяців, і тоді приходить перший транш. Обсяг гранту від НАТО не розкривається, але відомо, що ці гроші пустили на реквізит та інформаційну підтримку екскурсій. З усіх проектів Night Stories «Ніч НАТО» була найбільш дорогою і трудомісткою.
Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

Від соціального проекту до бізнесу

Спочатку студенти не думали заробляти на екскурсіях узагалі, а свою діяльність вважали, радше, громадською. На конкурсі МОН проект проходив як соціальний.

«Після перемоги команди я запропонувала провести менторські сесії з її капітаном. З’ясувалося, що про оплату своєї праці вони не замислювалися через високі моральні міркування. Та все ж ми розглянули можливі бізнес-моделі», — згадує CEO проекту Startup Kyiv Алевтина Пабст, яка входила до журі конкурсу МОН.

Спочатку студенти не думали заробляти на екскурсіях узагалі

Оскільки команда була дуже зайнята на той момент, вони обмежилися однією сесією. «Яке ж було моє здивування і захоплення, коли капітан команди через більш ніж півроку підійшла до мене на вже другому конкурсі інновацій від МОН і сказала, що фінансову модель, яку ми обговорювали, вони успішно запровадили. І зараз отримують перші доходи від улюбленої справи», — розповідає Алевтина Пабст.

Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

Говорити про прибуток або вихід на окупність поки рано. Але що далі, то складніше стає тримати проект на одному тільки ентузіазмі — у багатьох студентів з’являється основна робота і менше часу лишається на такі активності. Загалом до проекту залучено близько 50 акторів-аматорів.

Тому творче об’єднання дивитиметься в бік комерціалізації. За словами Галини Музичук, поступово запроваджуватимуть квитки на різних екскурсіях. «Зараз у нас є план розвитку проекту. Але над бізнес-стратегією ще слід попрацювати», — зізнається вона.

Просто додай IT

Засновник мережі академічних інкубаторів YEP Андрій Заікін розповідає, що подібні стартапи у світі зазвичай працюють як у сегменті B2C, так і в B2B — тобто або продають екскурсії людям безпосередньо, або організовують на замовлення. Як корпоративи, наприклад. «У великих IT-компаніях зараз популярно проводити заходи для загального розвитку співробітників, тому вони і стають основними клієнтами таких стартапів», — пояснює співрозмовник.

Стартап з історією. Чим студенти-гуманітарії «підкупили» НАТО

Втім, за його словами, стартапи, які надають послуги, до того ж офлайн-послуги, можуть мати проблеми із масштабуванням. Виходом для них буде розвиток і продаж франшизи.

«Команді є куди розвиватися», — вважає Андрій Заікін. На його думку, до свого базового продукту стартап може додати сучасні технології доповненої реальності, щоб, наприклад, домальовувати місця екскурсій такими, якими вони були в минулому.



Leave a Reply