Система екстреного оповіщення, якої немає

0
180
Система экстренного оповещения, которой нет
За багато років Україні так і не вдалось створити систему екстреного сповіщення населення про надзвичайні ситуації. Є лише окремі ініціативи операторів зв’язку та деяких держорганів. Як вони працюють і чи можуть замінити повноцінну загальнодержавну систему, з’ясував «Дім інновацій».

Подарунок кіберполіції

Оператор зв’язку lifecell 26 вересня передав державі у користування систему екстреного сповіщення ENS (Emergency Notification System). Департамент кіберполіції Національної поліції України вже здійснив її тестування і наразі буде її основним кристувачем. В базі кіберполіції вже 560 суб’єктів, які будуть отримувати сповіщення у випадку кібератак та надзвичайних ситуацій. Це буде дзвінок, SMS-повідомлення або електронний лист з подальшими інструкціями, як діяти і що робити.

Як запевнив голова кіберполіції Сергій Демедюк, за кілька секунд з мобільного або комп’ютера можна надіслати сповіщення тисячам користувачів. Спочатку його отримають фахівці відповідних департаментів, а вже потім – кінцеві користувачі. «Кібератаки, які вже відбулись на українські підприємства, показали, що оперативне реагування – це перший захід, який потрібен для успішної її ліквідації»,  – вважає Демедюк. Він розказує, що навіть в тестовий період завдяки системі вдалось запобігти розповсюдженню шкідливого програмного забезпечення в одній з компаній.

Раніше інструкції держорганам надсилались електронною поштою, а тому адресат не завжди міг побачити їх вчасно. «Наприклад, їде людина в машині, і їй приходить цей лист. Або якщо атака відбулась посеред ночі – звичайно, вона не прочитає лист одразу. В цьому випадку дзвінок на мобільний спрацює ефективніше», – каже Демедюк. Все ж задля дотримання формальної процедури інструкції будуть дублюватись електронною поштою навіть після впровадження ENS.

Бізнес і піар

ENS – це по суті платформа для масової розсилки повідомлень, яку можуть використовувати держоргани. З самого початку вона розроблялась для внутрішнього використання lifecell: приблизно раз на місяць служба безпеки оператора робить розсилку повідомлень співробітникам.

Аналогічні системи є і в інших операторів. «Важко сказати, чому не звернулись до нашої компанії, досвід впровадження і обслуговування подібних систем у нас є», – говорить прес-секретар «Vodafone Україна» Вікторія Павловська.

Крім того, в Україні є велика кількість не пов’язаних з операторами програм для масової розсилки. Їх використовують, наприклад, торгівельні мережі, щоб за номером телефона інформувати клієнтів про знижки. «Але вони всі платні», – пояснює Сергій Демедюк. Свою ж систему lifecell передає безкоштовно. За словами директора з комунікацій lifecell Юлії Фурманової, для компанії це частина програми корпоративної соціальної відповідальності. «Це на 100% українське рішення, створене в українському офісі», – запевнив головний виконавчий директор lifecell Ісмет Ясиджи. За його словами, оператор планує продавати таку ж платформу приватним компаніям, домогосподарствам, приватним особам. Комерційна частина проекту має початись до кінця року, тарифи на послугу поки не розкриваються.

Під час прес-конференції журналістам продемонстрували роботу системи, розіславши тестові повідомлення
Під час прес-конференції журналістам продемонстрували роботу системи, розіславши тестові повідомлення

За словами Демедюка, зараз приватні компанії можуть безкоштовно долучитись до користування системою, якщо розкриють кіберполіції свої конфіденційні дані та пройдуть верифікацію. А саме, нададуть номери телефонів, IP-адреси, інформацію про девайси своїх працівників та програмне забезпечення – це все потрібно для визначення загрози та відправки повідомлень. Для розсилки використовуються відкриті канали, й інформація надсилається також відкрита.

На рівні країн

Головне питання: що від впровадження цієї системи отримають пересічні користувачі мобільного зв’язку? Чи будуть вони отримувати сповіщення? Відповідь: ні.

Для масового інформування населення про надзвичайні ситуації мають використовуватись інші системи, які дозволяють робити розсилку за геолокацією. Причому інформація відправляється за різними каналами, включаючи мобільні та фіксовані мережі зв’язку.

Ось приклад роботи такої системи в США. Під час зливи в Нью-Йорку абоненти мобільних операторів отримали Push-повідомлення про підтоплення кількох станцій від Національної служби погоди. Аналогічне повідомлення, але вже через сервіс Google, отримали користувачі смартфонів, підключені до Wi-Fi.

Система екстреного оповіщення, якої немаєТакі сповіщення також можуть відправляти органи громадської безпеки, Національний центр з проблем зникнення дітей, президент США. У повідомленні завжди вказується, хто саме його відправив.

Також в США є окрема система аварійного сповіщення, де задіяні й інші канали зв’язку – телебачення, радіо.

В Японії для екстреного сповіщення про природні катаклізми також використовуються різні канали, включно з мобільним зв’язком, гучномовцями та телевізійним ефіром. Повідомлення про наближення землетрусу може з’явитись на екрані телевізора прямо під час розважального шоу або випуску новин.

В Україні традиційно існували загальнодержавні, територіальні та локальні системи сповіщення, де використовувались електросирени, гучномовці, радіоточки. Але вони застаріли.

Нову систему екстреного сповіщення намагались побудувати, і не раз. В 2008 році був розроблений зразок системи, але через брак фінансування роботу припинили. На модернізацію планували витратити близько 20 млн гривень з бюджету.

Розмови поновились, коли Україна готувалась до футбольного чемпіонату «Євро-2012» і створювала аналог американської екстреної служби 911 – службу 112. Проте, дієва система оповіщення в країні так і не з’явилась.

Які сповіщення ви все-таки можете отримати

У деяких випадках користувачі мобільного зв’язку в Україні можуть отримувати повідомлення від державних служб. Це, знову ж таки, результат спільних ініціатив з операторами зв’язку. Так, з 15 вересня «Київстар» та Національна поліція України почали разом шукати зниклих дітей. Це працює так: всім абонентам, які знаходяться поруч із зоною зникнення дитини, відправляється SMS. Повідомлення містять інформацію про дитину, обставини її зникнення, посилання на сайт з фотографією, а також контакти поліції, куди можуть звертатися потенційні свідки, які хочуть допомогти в пошуках. Також «Київстар» давно співпрацює з МНС на заході України: канали оператора використовуються для SMS-сповіщень з тренувальною метою протягом різних навчань. «В той же час, ми вважаємо необхідною розробку єдиної системи сповіщення населення про надзвичайні ситуації за прикладом світових практик. На жаль, такого механізму в Україні нема», – відповіли в прес-службі «Київстар». Робоча і дієва технологічна модель має бути затверджена на рівні нормативно-правових актів. Зі свого боку оператор готовий співпрацювати з державою в рамках цієї моделі.

«Vodafone Україна» у цей час опрацьовує разом із Службою безпеки України ефективну систему взаємодії в екстрених випадках на базі SIEM систем. Тобто, мова йде про автоматизований онлайн-аналіз загроз і сповіщення про них. Оскільки проект знаходиться на стадії розробки, його деталі не розкриваються. «Зараз активно йдуть перемовини з мобільними операторами щодо створення загальнонаціональної системи сповіщень. І сподіваюсь, що співпраця з lifecell дасть цьому процесу поштовх», – додав Сергій Демедюк.

Підписуйтесь на наш канал у Telegram

ЗАЛИШИТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here