Навчайся або забирайся на смітник

Навчайся або забирайся на смітник

Коли ми говоримо про навчання, то відразу ж уявляємо собі дитину чи молодь із підручниками. У реальності ж часи, коли людина могла опанувати науки та займатися все життя своєю справою, якимсь ремеслом, давно минули. Сьогодні, аби лишень підтримувати знання в актуальному стані, розуміти поточні тенденції, не відставати від часу, потрібно вчитися постійно. Скільки б років вам не було і як довго б ви не займалися своєю справою. І схоже на те, що дорослим, успішним начебто людям, із часом доведеться тільки нарощувати темп навчання. Про те, як дорослим учитися – ефективно, з урахуванням усіх їхніх відмінностей від дітей, – розповідає теорія під назвою «андрагогіка».

Педагогіка vs андрагогіка

Педагогіка від андрагогіки відрізняється не тільки назвою (у корені першого слова лежить грецьке «дитина», а в корені другого – грецьке «дорослий»). Вони різняться багато чим – саме тому, що дорослі не схожі на дітей. Крім того, що діти легше засвоюють новий матеріал (а у підлітків – найкращий вік для ефективного навчання), дорослим, які прагнуть навчатися, властиві й інші якості.

Навчайся або забирайся на смітник

По-перше, якщо для дитини навчання в початковій та середній школі обов’язкове (в більшості країн світу), то доросла людина приходить до навчання по своїй волі. Тут немає «зобов’язалівки», немає примусу, немає «сьогодні я до школи не піду» – тут лише жвавий інтерес і осмислений вибір.

По-друге, потреба в навчанні у дорослого спрямована на здобуття якихось конкретних знань, навичок, що відповідають певним цілям – наприклад, це може бути самореалізація у професії або підвищення кваліфікації. Якщо дитині дають базові знання, а в спеціалізованих школах іде поглиблений курс із одної або кількох дисциплін, то доросла людина присвячує себе одній конкретній тематиці.

Далі, доросла людина – це зовсім не «чистий аркуш»: у дорослих є певний багаж знань, досвід, світогляд, на які треба зважати в процесі навчання. Це не погано і не добре – це просто факт. Будь-яка фраза вчителя або нова тема в дисципліні, з якою дорослий знайомий хоча б частково, стикається з накопиченим багажем і проходить крізь призму, фільтр досвіду «учня». У зв’язку із цим дорослим часом важко перевчитися: навички або накопичені відомості в окремих галузях знань найчастіше тільки заважають, а не допомагають, що також слід ураховувати під час навчання дорослої людини.

Наступний аспект – заклопотані дорослі не зможуть присвятити десять років свого життя, з ранку до вечора, процесу навчання. У дитини все дитинство присвячено навчанню – дорослий виділяє на навчання дні або години в своєму графіку, щоб згодом знову повернутися до звичного режиму роботи.

Першим і головним ідеологом андрагогіки вважається американець Малколм Ноулз. Саме він розробив і сформулював основні засади цього напрямку в освіті, розібравшись, у чому ключові відмінності навчання дітей від навчання дорослих.

Ось чотири принципи, які виділив Ноулз:

  1. Дорослий бере участь у плануванні та оцінюванні свого навчання.
  2. Основа для навчання – наявний досвід дорослого.
  3. Дорослі вивчають те, що їм необхідно для роботи або важливо для саморозвитку.
  4. Процес навчання дорослого спрямований на результат, розв’язання проблеми.

Ще один нюанс: дитина часто вчиться в одній школі з першого до останнього класу, тоді як дорослий може дозволити собі обрати найкращі курси підвищення кваліфікації або платні курси з окремих дисциплін, інвестувати в навчання більше ресурсів, він мобільний і готовий докласти зусиль, щоб здобути більш якісну освіту ефективніше.

І головне – дорослий нерідко сам диктує своєму «вчителю» правила, за якими він готовий навчатися (або ж обирає місце навчання залежно від своїх вимог). Дитина, в свою чергу, здобуває знання і навички разом з класом, інколи досить великим. І якщо дорослий, котрий бажає отримати освіту, не пропускає «контрольні» (йому найважливіше ефективність, повнота отриманих знань), то дитина, навіть не розібравшись до ладу в темі, автоматично переходить до наступної, діставши оцінку «задовільно». Адже дорослому не потрібен атестат із хорошими оцінками – він приходить навчатися для того, щоб використовувати на практиці здобуті знання чи не в той-таки день, коли закінчить освітній заклад.

Тренери, коучі, ментори

Ще недавно багато хто сміявся, коли чув, що хтось працює «коучем» або «ментором» (як сьогодні модно сміятися над словом «фасилітатор»). Але зараз, коли потреба в глибокому навчанні дорослих зросла на всіх ринках, коли досвідчені бухгалтери перепрофілюються в програмістів, автомеханіки вивчають електротехніку, а бізнесмени поринають в тему маркетингу, опановують електронні канали збуту, хочуть освоїти іноземні мови, – вже ніхто не сміється.

Навчайся або забирайся на смітник

Коли фахівець, група фахівців або навіть стартап, ціла компанія починає займатися новим для себе напрямом і по ходу справи здобувають освіту в новій сфері, на допомогу може прийти ментор. Ментором зазвичай вважають експерта, досвідченого професіонала, який обізнаний (має «експертизу») в певній галузі та може, поглянувши на проблему з боку, допомогти у важких ситуаціях – лише коли вони виникають у сфері його «експертизи». Так, це наставник, але якщо слово «наставник» історично закріплено за авторитетною людиною, котра веде учня до здобуття певної спеціальності або в духовній практиці, то сьогодні за словом «ментор» закріпилося стале значення «наставник у бізнесі».

Процес навчання з ментором епізодичний: він дає поради лише тоді, коли бачить складнощі або очевидну для себе помилку в діях ведених «учнів». Освіта зводиться найчастіше до конкретних порад, правильність яких ментор «вистраждав» на особистому досвіді під час подібної практики. Також менторство епізодичне і за часом: ментор не стежить безперервно за роботою і навчанням своїх підопічних – він або регулярно перевіряє ситуацію, або приходить усунути проблеми і не втручається весь інший час.

Ментор – ідеальна кандидатура фахівця, який виправить, коли ви щось робите не так, який підкаже напрямок, коли ви у безвихідному становищі. Але якщо ви стоїте на порозі нового знання або навички, то ментор вам не помічник – він коригує, а не вчить робити перші кроки. Для навчання в дорослому віці, коли необхідно здобути свіжі знання або навички в новій сфері, причому, образно, «почати ходити» треба мало не сьогодні-завтра, найкращим способом стає тренінг. Це практичні заняття із тренером – людиною, котра знає, як навчити перших кроків і далі – як досконало опанувати певні навички та знання. Тренер пояснює основи, і в прикладах, у розборах кейсів (від англ. case – «конкретний приклад з реальної практики»), із залученням багатодисциплінарного навчання, найефективнішим способом приводить учня до результату: на базових знаннях наростає глибше розуміння предмета, зв’язок його з іншими дисциплінами та – головне – приходить розуміння, як застосовувати все це на практиці.

Цікаво, що в англійській мові для позначення людини, яка тренує когось, існує два визначення – trainer і coach. В українській та російській досить довго існувало тільки слово «тренер» – аналог першого визначення. Але зараз, коли західна бізнес-школа, системи навчання дійшли і до нас, ми освоїли і англійське слово «коуч». Відмінність тренера від коуча – у взаємодії зі своїм підопічним, у ступені залученості в процес навчання, здобуття навичок та знань.

Уявімо собі спортивний зал. Ви приходите туди, оплачуєте час фахівця, який підкаже вам, як правильно робити вправи, може порекомендувати дієту, притримає для вас штангу, подасть рушник. Це – тренер. Натомість коуч стає мало не старшим братом чи батьком – із правом давати команди й вимагати їх виконання. Якщо тренер просто чогось навчає вас на практиці, то коуч – це той, з ким ви разом йдете шляхом навчання. Тренер приходить зі своєю програмою і за оплату відпрацьовує її за певний період часу, а коуч у процесі роботи створює нову програму, яка ідеально підходить його підопічному і адаптується. Тренер – це той, хто скаже не їсти калорійні продукти, якщо йдеться про фітнес, а коуч передзвонить в обід, щоб нагадати взяти каву без вершків і цукру у вашому улюбленому кафе. І ці підходи переносяться на всі види навчання коучем дорослих людей. Кінцева мета тренера – якісно передати вам знання та навички в рамках програми навчання. Кінцева мета коуча – привести вас до певного, потрібного і застосовного конкретно для вас результату.

Теорія та практика

Традиційно, процес навчання в школі складається з начитування матеріалу і контролю його засвоєння. Дитині дають основу, найбазовіші знання, оскільки вона зовсім не володіє ними. На основі отриманих знань згодом формується певна структура знань, системної інформації про предмети і зв’язки між ними. Безумовно, практичні заняття існують, адже на практиці закріплюється розуміння питань, вивчених у теорії.

Study hard or find yourself in the junkyard Учись или отправляйся на свалку Навчайся або забирайся на смітник Pedagogy vs Andragogy Педагогика vs андрагогика Педагогіка vs андрагогіка

А ось андрагогіка передбачає насамперед практичні заняття, оскільки метою освіти в дорослому віці є застосування отриманих знань на практиці та відточування конкретних навичок. Коучі та тренери вважають за краще для цих цілей використовувати такі форми навчання, як тренінги, ділові ігри, практичні заняття з розглядом кейсів.

Андрагогіка передбачає насамперед практичні заняття

Це дуже знайоме тим, хто вже проходив сучасні програми підвищення кваліфікації або сертифікації, які існують і розвиваються в різних галузях. Всі вони побудовані за принципами, близькими до андрагогіки, хоча, найчастіше, засновники курсів можуть навіть не знати такого терміна.

У зв’язку з усім переліченим вище дорослі здебільшого обирають «інтенсиви» (майстер-класи, курси, тренінги, хакатони тощо): короткострокові теоретично-практичні заходи, учасники яких самостійно чи під керівництвом, по одному або групами за кілька днів чи максимум тижнів «завантажуються» всім необхідним багажем по заданій темі – включно із знаннями, практичними навичками та ін. Якщо йдеться про глибоку бізнес-освіту, інноваційні та динамічні галузі (IT, дизайн, маркетинг, діджитал-індустрія), такі курси можуть змінюватися кожен черговий цикл. Тобто два курси поспіль на одну тему можуть істотно різнитися через новопосталі особливості. Причому, завдяки тому, що сама по собі інформація легко доступна в інтернеті та особливо з появою незліченної кількості онлайн-курсів для самоосвіти, цінність знань як таких знижується рік у рік, а ось цінність здатності їх застосувати і адаптуватися – зростає . Відповідно, змінюються і методи викладання, програми навчання для дорослих по всьому світу.

Де навчатися?

Існує чимало навчальних курсів, академій та шкіл, в яких дорослі можуть здобути освіту. Однак є і альтернативна версія – онлайнові освітні платформи, на яких будь-хто може почерпнути знання з різних дисциплін, подекуди на безоплатних засадах. Нижче описано деякі з них.

Навчайся або забирайся на смітник

Coursera

Будь-який подібний список буде неповним без згадки про цю потужну міжнародну освітню платформу. Англомовні курси тут можна знайти майже з усіх тем, курсів українською поки що лише два, а от російською більше – 171.

Prometheus

Відома українська платформа МВОК (масові відкриті онлайн-курси) пропонує можливість безкоштовно пройти курси, підготовлені у співпраці з викладачами провідних вишів України – КНУ ім. Т. Шевченка, КПІ, Києво-Могилянської академії та ін.

Eduget

Ще одна українська освітня онлайн-платформа, де можна знайти як платні, так і абсолютно безкоштовні курси з різних напрямків.

EdEra

Українська платформа інтерактивної онлайн-освіти поки не може похвалитися великою кількістю курсів, але вона одна з наймолодших у списку і поки що перебуває на початку свого шляху.

Khan Academy

Ця онлайн-платформа цікава тим, що особливу увагу приділяє навчальним відеороликам. Тут можна знайти масу корисних освітніх відео на різні теми, причому не тільки англійською, а й багатьма іншими мовами, зокрема українською та російською.