Від науки до комерції: як стратостат став зброєю маркетологів

From science to commerce: how stratospheric balloon became a weapon for marketers

Їжа, алкогольні напої та музичні альбоми — в усьому світі їх запускають у космос із рекламною метою. Ідею підхопив український проект Cosmos Agency.

Філіпа Самарця завжди вабив космос. Із дитинства він мріяв запускати міжпланетні кораблі. Тепер Філіп є керівником та ідейним натхненником проекту Cosmos Agency, який створює стратостати і пропонує українським брендам знімати рекламу у стратосфері.

Ще не космос, але вже не Земля

Стратосфера розташована на відстані 11–50 км від Землі, а «офіційний» космос починається зі 100 км — і в нашій країні залишається виключно державною цариною. А от стратосфера формально не є космосом, тож польоти туди не підлягають настільки суворому держрегулюванню.

У стратосфері можна створювати неймовірний контент. Адже вигляд Землі звідти мало відрізняється від краєвиду з космосу. Команда проекту Cosmos Agency здійснила порівняння: людям показували фотографії зі стратостата на висоті 40 км та фотографії, зроблені космонавтами Міжнародної космічної станції з висоти 250 км. У підсумку різниці не помітив ніхто. На фото так само видно Землю, космос і зірки, а також тонкий блакитний прошарок атмосфери між ними.

Для польотів у стратосферу використовують стратостати — великі кулі з газом, зазвичай воднем або гелієм, до яких під’єднано коробку з електронікою та парашут. Умови у стратосфері настільки подібні до космічних, що висотні запуски стратостатів називають передкосмічними.

Від науки до комерції: як стратостат став зброєю маркетологів

Запуск стратостату української компанії Cosmos Agency
Матеріал: Fundamental Production

Перші у світі запуски стратостатів відбулися ще у 30-ті роки ХХ ст. Зараз для країн Європи та США це звична справа: у стратосферу запускають метеорологічні зонди, а також обладнання для малих супутників формату CubeSat, яке треба випробувати.

Маркетологи теж узяли стратостати на озброєння: у таких країнах, як Великобританія та Японія, у небо запускають пляшки алкогольних брендів, фотографії, музичні альбоми та іншу продукцію, до якої виробник хоче привернути увагу. Популярності за кордоном набула навіть послуга розвіювання праху в стратосфері. Серед основних конкурентів Cosmos Agency на міжнародній арені — англійська фірма Sent Into Space, яка так само здійснює комерційні запуски у стратосферу. Один із її рекламних кейсів, наприклад, був таким: стратостат підняв у небо, а потім скинув на землю два квитки на футбольний матч між командами «Арсенал» і «Астон Вілла». Вболівальникам залишалося тільки їх знайти.

Від науки до комерції: як стратостат став зброєю маркетологів

Один із проектів британської компанії Sent Into Space

Приклади «космічного» маркетингу є навіть в Україні: 2013 р. холдинг Global Spirits Євгена Черняка запустив у стратосферу пляшку горілки свого бренду «Хортиця». Проте системно такими запусками, крім Cosmos Agency, не займається ніхто.

Дозвольте запуск!

Стратостат, який створили в Cosmos Agency, піднімає об’єкти вагою до 1 кг на висоту до 31 км, знімає відеоролики, а потім здувається та плавно опускається на землю, викинувши парашут. Відео можна буде отримати як із флеш-карти, так і завдяки онлайн-трансляції. «Це відносно проста конструкція. Але для її реалізації нам довелося докласти чимало зусиль», — розказує Філіп Самарець.

Річ у тім, що стратосферні зонди класифікуються як непілотовані літальні апарати, тобто людина не може контролювати траєкторію їхнього польоту. Для того ж, щоби передбачити маршрут і місце приземлення стратостата, до уваги беруть масу апарата, точний час та місце запуску. Для моделювання маршруту використовують модель NOAA GFS — систему глобального прогнозування Національного центру кліматичних даних США, розроблену в Кембриджському університеті. А для відстежування висоти, точного позиціонування, а також деяких каналів телеметрії (швидкість, температура за бортом, координати) під час польоту застосовують радіомаяки, що працюють на радіолюбительських частотах.

Стратостат, який створили в Cosmos Agency, піднімає об’єкти вагою до 1 кг на висоту до 31 км

Радіолюбительську ліцензію на використання таких частот хлопцям із Cosmos Agency вдалося отримати завдяки своєму «заразному» ентузіазму та порозумінню з Лігою радіоаматорів України. «Однак не всі люди, які приймають рішення, налаштовані так само оптимістично щодо стратостатів», — журно ділиться Філіп. В Україні, як і всюди у світі, необхідно отримати дозвіл на запуск у кількох інстанціях, серед яких Державіаслужба України, ДП «Украерорух», центр управління польотами аеропорту «Бориспіль», а також Міністерство оборони. «Нам довелося витратити багато часу, щоб переконати всіх, що наші запуски контролюються настільки, наскільки це можливо, і не несуть ніякої небезпеки для оточуючих. Місце і час кожного запуску окремо узгоджуються з усіма переліченими інстанціями», — каже Філіп Самарець.

Мистецтво та бізнес

Свій перший стратостат команда Cosmos Agency запустила в січні 2018 р.: у небо над Жашковом Черкаської області піднявся надрукований на 3D-принтері логотип Cosmos Agency. Під час другого запуску, який відбувся в лютому, крім логотипу стратостат підняв надруковане фото Леоніда Каденюка — першого космонавта незалежної України. Метою цих запусків була перевірка обладнання. Зараз проект узгоджує з Генштабом Міністерства оборони дозвіл на аерофотозйомку, щоб робити відео зі стратосфери та оприлюднювати їх.

Перші комерційні запуски Cosmos Agency планує вже восени. За словами Філіпа Самарця, у компанії вже є кілька потенційних замовників — це клієнти діджитал-агентства 486 Media, де він працює арт-директором, бренди меблів та алкоголю.

От науки к коммерции: как стратостат стал оружием маркетологов

Запуск стратостату Cosmos Agency
Матеріал: Fundamental Production

Крім того, на осінь заплановано спільний із київським художником Андрієм Датурою арт-проект «Мистецтво в космосі». Хлопці хочуть підняти у стратосферу полотно і там його розфарбувати. Пристрій, який наноситиме фарбу на полотнище, ще проектують.

Усе необхідне обладнання для своїх запусків Cosmos Agency закуповує онлайн або виготовляє самотужки. Загалом команда вклала у проект близько $10 000 власних коштів. За оцінками Філіпа Самарця, видатки організації буде покрито кількома комерційними запусками. Але для впевненої роботи проекту необхідно близько $50 000.

Матеріал: Fundamental Production

Шукати інвесторів Cosmos Agency поки не поспішає. «На цьому етапі, поки можливо, ми б хотіли все організувати своїми силами. Можливо, у майбутньому, коли вийдемо на наступний рівень, нам знадобляться зовнішні інвестиції», — пояснює Філіп Самарець.

Керівний партнер медійного агентства «Медіа Скоуп» Андрій Кроленко вважає, що успіх проекту Cosmos Agency багато в чому залежатиме від вартості. «Нестандартні ідеї — це завжди прекрасно. Це освіжає погляд і думки споживача, дає можливість виділитися в хаотичному рекламному шумі», — говорить він. Головне, щоб це не був нестандарт заради нестандарту. Щоб затратна частина проекту була ефективною, а не лише «фестивальною інвестицією». Адже мета кожної рекламної кампанії та інвестицій — продажі та розвиток бізнесу клієнта.

Наразі проектом зацікавилися в Державному космічному агентстві України. Зокрема, в установі планують випробувати прилад з вимірювання забрудненості повітря під час одного з наступних запусків Cosmos Agency.