Ігри розуму: чому школярі «тупішають» під час канікул?

0
1424
Игры разума: почему школьники «тупеют» во время каникул? Ігри розуму: чому школярі «тупішають» під час канікул? Mind games: why pupils “grow stupid” during the holidays?

За яким принципом наш мозок обирає, що забути, а що запам’ятати надовго, пояснює нейрофізіолог Вікторія Кравченко.

Кілька разів на рік школярі йдуть на омріяні канікули і, як часто стверджують учителі, успішно «забувають все, чому їх навчили». Але чи справді навчальний матеріал забувають так швидко, і як уникнути тотального «отупіння», пов’язаного з відпочинком?

Кандидат біологічних наук, доцент кафедри фізіології та анатомії ННЦ «Інститут біології та медицини» КНУ імені Тараса Шевченка Вікторія Кравченко спеціально для «Дому інновацій» підняла завісу над цією таємницею.

нейрофізіолог Вікторія Кравченко
Нейрофізіолог Вікторія Кравченко

Що вивчили, те і запам’ятали

За словами Вікторії Кравченко, швидкість забування матеріалу залежить від кількох чинників.

Передусім – від якості засвоєння матеріалу та фізіологічного стану дитини напередодні канікул. Скажімо, хронічний стрес і недосипання сприяють тому, що матеріал «влітає в одне вухо, а вилітає в інше».

Якщо знання і навички регулярно використовували під час семестру, двотижнева перерва зовсім незначно вплине на швидкість виконання знайомих операцій. Коли ж матеріал «свіжий», він має всі шанси бути забутим.

Насправді «втрата» частини знань на канікулах не свідчить про низький інтелект, а є властивістю нервової системи не підтримувати функціонування тих нервових шляхів, які не використовують (use it or lose it – використовуй це або втрать).

Щодня людський мозок обробляє величезну кількість інформації та паралельно із «завантаженням» нової «стирає» стару й непотрібну. Процес «cтирання» відбувається переважно під час сну, коли послаблюються зв’язки між тими нейронами, які не були використані кілька разів протягом дня (матеріал, який не повторювали).

Якщо матеріал не повторювати, то 70% вивченого забувають у першу добу

Від часу піонерських досліджень Германа Еббінгауза 1885 р. було неодноразово доведено, що коли якийсь матеріал не повторювати, то 70% вивченого забувають протягом першої доби, а ще 10% – упродовж другої. І процес стирання інформації на цьому не зупиняється.

Саме тому після шкільних канікул стає складніше впоратися із завданнями, які до цього легко розв’язували.

Як не втратити знання

Попри те що забування – це нормальний процес для людського мозку, з ним можна і потрібно боротися, аби підтримувати свій рівень знань. Мозку треба лише «підказати», що певний матеріал забувати все ж не варто, і для цього існує кілька шляхів.

По-перше, використовувати мнемонічні техніки під час навчання – зовнішні асоціації, співзвучні слова та інші прийоми, які вимагають певних навичок і зусиль з боку учня.

По-друге, регулярно повторювати інформацію, незважаючи на канікули. Причому не обов’язково в тій самій формі, що й під час уроку.

Школярам на канікулах в ідеалі необхідно щодня приділяти хоч трохи часу повторенню важливого і складного матеріалу. Таким чином відбуваються системні зміни на клітинному рівні, що призводять до утворення більшої кількості контактів між нейронами, які задіяні в процесі формування пам’ятного сліду.

Уникнути «отупіння» під час канікул можна – достатньо регулярно використовувати потрібні знання і експериментувати з форматом

Улюблений варіант школярів і студентів – «вивчити все в останній момент» дає змогу згадати вивчене лише одноразово, наприклад, під час іспиту. Але отримана таким чином інформація не проходить необхідні етапи процесу консолідації за участю гіпокампа (частини лімбічної системи мозку), оскільки для цього обов’язковими є регулярні повторення та повноцінний сон між ними.

У більшості школярів постійне повторення не викликає захоплення, тому для боротьби з утратою знань можна застосовувати креативний підхід. Вікторія Кравченко радить створити настільну гру з картками різного кольору (колір відповідає певній дисципліні) із завданнями (алгебраїчні приклади, назви країн, фізичні формули, одиниці вимірювання, історичні дати і т. ін.). І запропонувати учасникам по черзі тягнути картки різного кольору. У такій формі повторення відбувається непомітно, додається змагальний дух, а продумані маленькі винагороди активізують дофамінові нейрони учасників і спонукають їх повторювати гру.

Уникнути «отупіння» під час канікул можна – достатньо регулярно використовувати потрібні знання і експериментувати з форматом.

Підписуйтесь на наш канал у Telegram