У світі майбутнього людям найбільше знадобляться такі навички, як творче і критичне мислення, здатність учитися. Фінляндія зі своєю системою PBL уже сьогодні навчає людей майбутнього, зламавши стіни в школах і прибравши звичні «предмети» з розкладу уроків.
Не так давно «Дім інновацій» вже розповідав про те, наскільки важливо творче мислення. Думками з цього приводу ділився американський бізнес-консультант і дослідник Гаррі Джейкобс. На його думку, теперішня система освіти, що змушує дітей заучувати факти, а не розвивати творче начало, безнадійно застаріла і її необхідно докорінно змінювати.
Теперішня система освіти, що змушує дітей заучувати факти, а не розвивати творче начало, безнадійно застаріла, і її необхідно докорінно змінювати
Фінляндія зі своєю системою освіти вже давно переймається підготовкою людей майбутнього, реформувавши підходи до навчання у школах і вишах, а результатом стали всесвітнє визнання і найвищі позиції в різних рейтингах. Але найрадикальніші зміни відбулися у фінських школах цього року, коли після канікул діти виявили, що поверхи з класами перетворилися на відкриті простори, а замість звичних парт у такому просторі невеликими групами розставлено зручні дивани, м’які крісла, різної форми столи й стільці, де учні можуть збиратися на «уроки».
Школи без стін
Освіта у Фінляндії
- Середній розмір класу – 19 учнів
- Навчальний день дуже короткий, а літні канікули тривають десять тижнів
- Професія вчителя дуже добре оплачувана, престижна і шанована
- Шкільних перевірок і оцінювання вчителів немає
- Тестування для своїх учнів придумують вчителі
- Загальнонаціональний іспит складають ті, хто досяг 18 років і продовжує навчатися
У вільній атмосфері навчаються групи або класи, зібрані з дітей різного віку. Причому на «уроках» не викладають окремі предмети – математику, фізику чи географію, а вивчають «феномени», «явища», розбирають якісь практичні приклади з реального життя. Таким чином, у Фінляндії зламано бар’єри не тільки між приміщеннями, але й між класами та предметами.
Вивчення феноменів – phenomenon-based teaching and learning
Перехід на «багатодисциплінарне навчання» був анонсований не так давно. У шкільному розкладі таким «урокам із життя» приділяють особливий час – їм відведено досить тривалий період у навчальному році. Метод, який має міжнародну назву PBL (phenomenon-based teaching and learning – англ. «феномено-орієнтоване навчання і викладання», або простіше: «викладання і вивчення явищ»), багато в чому став результатом еволюції методів науково-практичних інтенсивів і методики навчання Task Based Learning and Teaching («навчання і викладання, орієнтоване на вирішення конкретного завдання»). А вони, в свою чергу, у багатьох освітніх установах прийшли на зміну найбільш звичній нам всім системі PPP (Presentation – Рractice – Рroduction), коли спочатку йде «начитування» лекцій, потім учні виконують вправи на базі отриманого матеріалу, а далі переходять до застосування вивченого на практичніших прикладах.
Фото: Andreas Meichsner
Але навіть від цього революційного підходу інноватори фінської освітньої галузі зробили крок убік, який ще сильніше віддалив їхню шкільну програму від традиційних методів, узвичаєних у більшості шкіл України. Учні в школах без стін і шкільних предметів самі вирішують (чи беруть активну участь в ухваленні), який «феномен» вони розбиратимуть на наступній сесії. У такому випадку школярі знаходять тему, до якої у них найбільше лежить душа, – і жоден предмет не буде нудним, якщо його тему придумали самі діти.
У школярів розвивається критичне мислення, котре в сучасної молоді витісняється «кліповим» мисленням
Обравши популярну «велику» тематику, наприклад, міграцію чи наболілу в найрозвиненіших країнах тему зміни клімату, діти заглиблюються в економічні (математичні та фінансові), гуманітарні (соціальні та демографічні), фізичні, екологічні, хімічні та інші аспекти цього питання, причому не просто пізнають світ, а навчаються спостерігати будь-яке явище, будь-який феномен з безлічі боків. Так у школярів формується розуміння складності взаємозв’язків світу, розвивається критичне і комплексне мислення, котре в сучасної молоді витісняється «кліповим» мисленням, розвиненим і нав’язаним сучасним світом і способом життя в індустріальних та постіндустріальних країнах. Саме критичне мислення і здатність бачити проблему в усьому розмаїтті її форм і аспектів, як ми казали раніше, – одна з найважливіших навичок сьогодні. І значимість цієї навички з часом тільки зростатиме.
Критичне мислення – одна з найважливіших навичок сьогодні
Світ не поділяється на «алгебру» й «фізику»
Здавалося б, такий загальний підхід до вивчення світу має знизити рівень знань учнів з окремих дисциплін. Так, наприклад, якщо школяр не вивчає чисту математику, а тільки застосовує на практиці її закони й правила, він мав би втратити глибину розуміння, відчуття абстрактності найабстрактнішої з наук. Але, на подив супротивників методу PBL, фінська молодь залишається однією з найосвіченіших у світі й випереджає своїх однолітків з інших розвинених країн не лише в математиці, але також і в інших дисциплінах – включно із природничими науками (за рейтингом PISA).
Усі процеси в реальному житті не поділяються на окремі науки та шкільні дисципліни
Як пояснюють прихильники методу PBL, всі процеси, всі події та дії в реальному житті не поділяються на науки й дисципліни – будь-яка життєва ситуація комплексна і зачіпає масу наук за раз. Так само і розум людини легше сприймає інформацію і знаходить вихід із проблем, підійшовши до питання комплексно, – ми думаємо не категоріями арифметики чи граматики, а сприймаємо світ цілісно. Банальне смаження яєчні – це і хімія, і біологія, і фізика. І це стосується будь-якої, навіть найпростішої дії в реальному світі. Тому система навчання PBL – природніший спосіб зануритися в явища життя і розібратися в їхніх складових, отримати глибші знання в кожній зі сфер вивчення і вміло застосовувати їх на практиці.
Критичне мислення
Важливо, що діти, які вийшли в життя з таким багажем знань і умінь, зможуть вижити в «добу постправди». Термін «постправда» (post-truth) було визнано найпопулярнішим словом 2016 р. в англійській мові. Цей феномен використовують як інноваційну соціальну і політичну технологію, коли основою дискурсу стає не факт, а емоційна складова. Постправда стала базисом кількох кампаній політичних сил і, часом, впливає на майбутнє цілих держав. Останнє зараз добре видно не тільки по українському політикуму, але і в глобальному масштабі – згадаймо лишень вибори президентів Франції та США, феномен голосування щодо Brexit, коли маніпуляція емоціями в соцмережах і ЗМІ багато в чому вплинула на результати. Зі свого боку система PBL не притупляє емоції учнів, які залишаються живими людьми в комфортному середовищі, допомагає зазирнути за зміст сказаних слів, побачити факти, а за ними – і явища. Докопатися і усвідомити саму суть явищ – у цьому мета нової системи освіти.
Перші спроби
Фінляндія не піонер в галузі освіти. Окремі фрагменти фінської системи та застосовуваних у країні методик використовували і використовують інші держави. Але поки що лише Фінляндія наважилася зібрати ці методи в єдину систему освіти й упровадити її в масштабах країни. І – найважливіше – досягти успіху в цьому почині.
Фінляндія не піонер у галузі освіти
Наприклад, раніше і в Австралії пробували використовувати у школах відкриті простори. Але австралійські вчителі самі виявилися не готові до того, щоби прибрати зі шкіл стіни й парти, виключити із занять шкільну дошку і дисципліни. Розгублені викладачі всіма доступними способами намагалися у відкритих навчальних просторах створити щось на штиб класів і парт: розсаджували учнів рядами і відгороджували прямокутні зони – «класи» – навчальними посібниками, ширмами, меблями, аби відтворити картину традиційної школи, в якій вони звикли працювати. Інноваційний експеримент провалився.
Абсолютна свобода
Приклад Фінляндії чудовий ще й тому, що він ідеально доводить: нав’язана згори єдина жорстка програма замість блага стає прокрустовим ложем – вона робить систему негнучкою, призводить її до застою і загибелі. Так, експерименти в інших країнах провалюються раз у раз, зокрема ще й тому, що школам нав’язують систему освіти, не спитавши, що з цього приводу думають вчителі та, найголовніше, учні. «Питати учня, чому і як його навчати? Безглуздя!» – скажете ви. «Навпаки – прогрес і розвиток!» – скажуть фіни.
Нав’язана жорстка програма робить систему негнучкою
У Фінляндії, як уже було сказано, близько 4 800 початкових, середніх і старших шкіл. І немає схожих. Немає двох шкіл, де були б ідентичне планування, ідентичні заняття – так само, як немає «середніх», ідентичних вчителів та учнів!
Фото: ARLKM
Кожній зі шкіл Фінляндії було запропоновано загальну гнучку систему реорганізації та перебудови – отого «ламання стін». І вже на місцях кожна школа адаптувала систему під свої реалії. Кожному вчителю було запропоновано гнучкий план переходу від викладання окремої дисципліни до обговорення більш загальних питань і розвитку креативності, критичного мислення, широкого погляду на речі. І кожен педагог сам вирішував, що і як він викладатиме учням – і чи буде він проводити тести. І навіть кожному учневі було запропоновано обрати «феномен», який він вивчатиме зі своєю групою, обрати стілець або крісло і поставити його туди, де йому буде зручно. Тож не дивно, що метод «відкритих шкіл» прижився у Фінляндії.
Тут він став «загальною рекомендацією», до якої творчо підійшли колективи навчальних закладів, щоби втілити її в життя.
Зараз, коли досвід Фінляндії намагаються переймати інші країни, разом з Україною, важливо, щоб під час освоєння методики, системи «відкритості», вони зуміли перейняти також її гнучкість. І тоді ми незабаром побачимо новий світ, у якому людина не споживає інформацію, не повертається, наче флюгер в бік нових глобальних течій, а візьме життя в свої руки й підходитиме до будь-якого питання творчо і критично, щоби будувати світ майбутнього. Такий само вільний і творчий – майже ідеальний, – як фінські школи.